PRAWO KONSUMENCKIE – wytyczne Komisji Europejskiej do nowelizacji

PRAWO KONSUMENCKIE

Wytycznie komisji Europejskiej do nowelizacji ws. sprzedaży konsumenckiej

W Polsce nowe przepisy konsumenckie wejdą w życie 25 grudnia 2014 r. Wytyczne KE mogą pomóc przedsiębiorcom w przystosowaniu swoich regulaminów i procedur do nadchodzących zmian.

Warto zaznaczyć, że według KE wytyczne będą na bieżąco uzupełniane i uaktualniane w oparciu o doświadczenie płynące z praktyki stosowania przepisów

Umowy na odległość: w umowach zawieranych na odległość nowela przedłuża z 10 do 14 dni wydłużono czas, jaki klient ma na rezygnację z towaru. Niepoinformowanie konsumenta o prawie do odstąpienia skutkuje przedłużeniem tego terminu do 1 roku. Jeśli jednak wartość kupionego towaru zostanie zmniejszona w wyniku korzystania z niego przez konsumenta, to będzie on musiał zrekompensować to przedsiębiorcy:Odszkodowanie nie będzie się jednak należało w sytuacjach, gdy, gdy korzystanie z rzeczy będzie miało na celu stwierdzenie charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Konsument ma zatem prawo testować rzecz a nawet usunąć opakowanie – wytyczne odsyłają w tym zakresie do sytuacji korzystania, mogących nastąpić w klasycznym sklepie sprzedającym dany rodzaj towaru.

Przedsiębiorca będzie miał jednak prawo do odszkodowania we wszystkich tych sytuacjach, w których konsument używał produktu w sposób niezgodny z zasadami prawa cywilnego, takimi jak dobra wiara czy bezpodstawne wzbogacenie – wyrok TSUE 3 września 2009 r. (C-489/07).

Niektórych towarów nie będzie można w ogóle zwrócić. Wymienia je art. 38 ustawy. Chodzi np. o rzecz dostarczaną „w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu” (art. 38 pkt 5 ustawy). O jakie produkty może chodzić? Jak wskazano w wytycznych, może to być np. szminka czy materac.